Acasă Blog Pagina 3

FOTOGRAFIE | Ep. 2.4 – REGULI DE COMPOZIȚIE: Liniile directoare

Liniile directoare
În fotografie, liniile directoare sau conducătoare au rolul de a atrage privirea și de a o conduce către principalul element de interes dintr-o fotografie. În mod normal, într-o fotografie reușită subiectul ar trebui să fie cât mai vizibil, fără ca fotograful să se folosească de linii directoare. Dacă are însă posibilitatea, nu ar trebui să ezite să se folosească de ele. Pot constitui linii directoare: un drum, un zid, o coloană de mașini, dacă liniile imaginare pe care acestea le trasează se îndreaptă spre subiect.

Pentru a avea rolul de linie conducătoare, o linie dintr-o imagine trebuie să îndeplinească anumite condiții: pe de o parte, trebuie să fie îndeajuns de lungă, astfel încât să stârnească interesul și curiozitatea spectatorului și să îi conducă privirea acestuia înspre subiectul principal; pe de ală parte, o linie directoare trebuie să pornească din planul apropiat al compoziției și să treacă înspre planul mijlociu, către subiectul principal, pentru a amplifica senzația de tridimensionalitate a fotografiei.

Pentru a fi cât mai bine definite, este recomandat să construiești astfel de compoziții, bazate pe linii conducătoare sau directoare, din partea stângă a imaginii înspre partea dreaptă, de jos în sus sau din apropiere spre depărtare. O linie conducătoare indică foarte bine adâncimea cadrului. Spre exemplu, direcția privirii unui personaj poate genera o linie conducătoare sugerată. Anumite pasaje din oraș, scările de la metrou, scările magazinelor, balustradele și alte elemente de acest tip, te pot ajuta în realizarea fotografiilor bazate pe linii directoare.

Liniile pot fi de mai multe feluri: drepte, diagonale, curbate, în zig-zag (frânte) etc., și în funcție de felul acestora, imaginea poate transmite diverse stări.
Liniile drepte, cu cât sunt mai lungi, dau impresia de continuu, de monoton, de repaos, în general. În funcție de orientarea lor în planul imaginii, transmit diverse stări. Liniile drepte verticale lasă impresia de stabilitate și, uneori, de severitate, cu cât sunt mai înalte. Liniile drepte orizontale lasă senzația de calm, de liniște, de nesfârșit, cum ar fi întinderea unei mări a a unui lac.
Liniile înclinate dau un accent dinamic imaginii. Diagonala forte (stânga jos – dreapta sus) sugerează ideea de efort, fiind în sensul urcușului. Diagonala slabă (stânga sus – dreapta jos) sugerează ideea de coborâre și este mai dinamică decât prima datorită atracției gravitaționale, cunoscut fiind faptul că este mai ușor să cobori, decât să urci.
Liniile curbe sunt cele care conferă grație unei imagini. Liniile curbate în jos au un caracter vesel și succesiunea lor creează impresia de rapiditate. Liniile curbate în sus sugerează tristețe, resemnare, ducându-ne cu gândul la sălciile plângătoare de pe malul unei ape. Liniile curbate la stânga, la dreapta sau în spirală sugerează agitație și instabilitate. Repetarea unei curbe creează ideea de ritm ce se propagă.
Liniile frânte, verticale și orizontale, precum fulgerul, crestele munților, dau impresia de energie și de asprime. Cu cât unghiurile formate de liniile frânte sunt mai ascuțite, cu atât efectul lor este mai pronunțat și caracterul mai dinamic. Și aici apare efectul de ritm, dacă frângerile se succed regulat.

Chiar și formele pot fi folosite în mod similar: spre exemplu un triunghi (linie frântă închisă), poate beneficia de un focus – point la fiecare unghi al său (intersecție de linii) creând astfel un echilibru în compoziție. Exemplele pot fi infinite în uzanța liniilor. Totul ține de creativitate și experimentare.

Articolul de faţă face parte din cursul de artă fotografică realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

FOTOGRAFIE | Ep. 2.3 – REGULI DE COMPOZIȚIE: Secțiunea de aur

Secțiunea de aur
Regula secțiunii de aur pare ceva mai complicată, la prima vedere, pentru că teoria din spatele ei este foarte complexă dar, în practică, este chiar simplă. Cumva, se aseamănă cu regula treimilor, doar că este o versiune puțin mai complexă. În locul unei grile perfect simetrice, așa cum este în cazul regulii treimilor, în secțiunea de aur cadrul este împărțit într-o serie de pătrate iar tu te poți folosi de ele pentru a trasa o spirală care arată precum o cochilie de melc – șirul lui Fibonacci. Pătratele ajută la așezarea elementelor în scenă, iar spirala conduce felul în care acțiunea ar trebui să curgă și ne arată punctele de interes ale fotografiei.

Numărul de aur, raportul de aur sau secțiunea de aur a fost cunoscut încă din antichitate și se referă, de fapt, la primul număr irațional descoperit și definit în istorie, aproximativ egal cu 1,618033. Acesta a fost folosit de arhitecți sau artiști care și-au proporționat lucrările în funcție de raportul de aur, convinși că astfel vor obține o estetică plăcută.

Arhitectul roman Marcus Pollio Vitruvius spunea că, pentru ca un întreg împărțit în părți inegale să pară frumos, trebuie să existe între partea mică și cea mare același raport ca între partea mare și întreg. Dacă ne uităm cu atenție la lucrările unor mari artiști, fie ei pictori, sculptori, arhitecți sau fotografi, observăm că multe dintre ele au la bază secțiunea de aur. În pictură, secțiunea de aur a fost folosită cu precădere în epoca Renașterii, probabil cea mai discutată utilizare a acestui concept fiind în tabloul lui Leonardo Da Vinci, Monalisa. Capul, ca și restul corpului, a fost compus utilizând raportul de aur sau raportul divin, cum îi spunea Da Vinci.

Rudolf Arnheim, psiholog care s-a ocupat și de psihologia artei, explică acest lucru în cartea sa ”Arta și percepția vizuală” astfel: acest raport este considerat ca deosebit de satisfăcător datorită modului în care îmbină unitatea cu varietatea dinamică. Întregul și părțile sunt perfect proporționate. Astfel, întregul predomină fără să fie amenințat de o scindare, iar părțile își pătrează, în același timp, o anumită autonomie.

Articolul de faţă face parte din cursul de artă fotografică realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

FOTOGRAFIE | Ep. 2.2 – REGULI DE COMPOZIȚIE: Regula simetriei

Regula simetriei
Simetria elementelor, într-o fotografie, poate să te ajute să obții niște creații fotografice frumoase și echilibrate, compoziția devenind minuțioasă și eficientă. O compoziție simetrică va stabiliza volumele și va crea armonie, iar spectatorul nu se va pierde când va privi fotografia, ci se va putea ghida ușor în lectura imaginii.

Să te folosești de simetrie înseamnă să atragi privirea spectatorului înspre centru. Este o modalitate de a conduce privirea către un element central al imaginii pe care o creezi. Impactul vizual va fi creat cu ușurință dacă te folosești de principul simetriei. Poți fotografia un om din mers, a cărui reflexie se vede și într-un geam de lângă el. Te mai poți folosi de această regulă realizând fotografii în domeniul arhitecturii, în cazul peisajelor în care avem reflexii, în cazul culoarelor unei clădiri sau în cazul unui portret. Rezultatul va fi întotdeauna același: o imagine cu un puternic impact vizual, o compoziție minuțioasă și eficientă.

În cazul simetriei, trebuie să fii atent ca liniile din stânga și cele din dreapta imaginii să fie la același nivel. În plus, trebuie să fii atent să nu ai un unghi de înclinare și să nu încadrezi mai multe elemente în stânga decât în dreapta, ori în partea superioară a imaginii, comparat cu partea inferioară a acesteia.

Simetria în plan vertical se obține ușor dacă te vei folosi de o imagine care reflectă. Apa unui lac, perfect calmă este o suprafață potrivită pentru a o simetrie perfectă, cu condiția să te folosești corect de axele sale. O casă pe marginea lacului, o mașină sau o persoană care se plimbă, vor veni cu mai multa consistență pentru fotografia ta.
De asemenea, trebuie să te folosești de toate tipurile de decor. Iată cheia fotografiilor reușite. Stăpânirea diferitelor tipuri de linii îți va permite să ajungi la o compoziție foarte complexă. Dacă vei crea un cadru în cadru vei reuși să dirijezi foarte bine privirea spectatorului.

Te mai poți folosi și de simetria animalelor, dar și de portretele umane pentru a obține niște creații frumoase. Trebuie doar ca totul să fie perfect centrat la același nivel și fotografiat din față. De exemplu, un păun fotografiat din spate este o sursă grafică evidentă. Ai grijă și la elementele din jur, la detaliile care ar putea perturba compoziția. O imagine dezechilibrată își pierde cel mai adesea sensul și nu va mai atrage ochiul spectatorului.

Vei obține o simetrie a cadrului dacă ești atent ca liniile din stânga și cele din dreapta să fie la același nivel. In cazul portretului, simetria se va obține dacă subiectul se află poziționat exact în mijloc și privirea îi este îndreptată fix înspre obiectiv. Fii atent doar la umbre și la lumină. În cazul simetriei de decor, va trebui să plasezi un element de simetrie pentru ca acesta să dirijeze privirea înspre un subiect plasat pe un punct forte. Te poți folosi de lumină, panouri, reflexii, etc.

Articolul de faţă face parte din cursul de artă fotografică realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

FOTOGRAFIE | Ep. 2.1 – REGULI DE COMPOZIȚIE – Regula treimilor

REGULI DE COMPOZIȚIE
Deși pare un gest banal, momentul în care apropii aparatul foto de ochi este unul important: este momentul în care iei decizii cu privire la compoziția fotografiei. Compoziția este, de fapt, modul în care alegi să încadrezi imaginea pe care vrei să o realizezi. Sau, altfel spus, modalitatea în care încadrezi mai multe elemente dintr-o scenă într-un cadru. Deși s-au scris multe lucruri despre compoziție, deși nu există doi oameni care să încadreze aceeași scenă în același fel, există niște reguli generale pe care le poți avea în vedere pentru a realiza fotografii interesante și atrăgătoare.

Multe dintre sfaturile de compoziție despre care vom vorbi sunt folosite în artă de mii de ani și chiar ajută la realizarea unor compoziții mai spectaculoase. O dată ce ajungi să le înțelegi, vei ști când și cum trebuie respectate sau încălcate.

Învață regulile ca un profesionist, pentru ca mai apoi să le poți nesocoti ca un artist!

Regula treimilor
Probabil cea mai cunoscută și cea mai simplă regulă de compoziție în fotografie este regula treimilor. Încadrarea fix în mijloc a subiectului captat face ca acesta să se piardă, cel mai adesea, în imagine, iar cadrul va avea un efect plictisitor. Deși centrul imaginii este o zonă de interes principal, încadrarea obiectului fotografiat fix în centru nu este necesară decât dacă este nevoie de o construcție perfect echilibrată a cadrului. Folosirea repetată a zonei centrale duce la monotonie.

Regula treimilor presupune împărțirea cadrului fotografic în 9 părți egale, cu ajutorul a patru linii imaginare: 2 orizontale și 2 verticale. Mai simplu spus, imaginează-ți că peste scena pe care vrei să o surprinzi există un cariolaj de X și 0. Liniile imaginare plasate peste cadrul pe care vrei să îl surprinzi poartă denumirea de linii de forță, iar intersecțiile acestora vor indica punctele forte ale imaginii.

Pentru a obține o imagine echilibrată este recomandat să plasezi subiectul fotografiat la intersecțiile celor patru linii, respectiv într-unul dintre punctele forte. Plasarea subiectelor în aceste zone face ca acestea să fie mai bine observate, având astfel capacitatea de a le pune în evidență. Subiectul fotografiat nu trebuie să fie fix pe o intersecţie. Atât timp cât se regăsește aproape de aceasta, imaginea va fi dinamică şi bine compusă. Încercaţi câteva compoziţii diferite, pentru a o găsi pe cea care vă place cel mai mult.

Pentru a evidenția cât mai bine acea parte a imaginii care ne interesează cel mai tare, ne vom folosi tot de regula treimilor, plasând linia orizontului pe una dintre liniile de forță. Dacă vrem să surprindem un cer spectaculos sau un apus de soare dramatic, le vom aloca primele două treimi superioare din cadru. Dacă atenția ne este captată de o pajiște înflorită sau de o mare liniștită, le vom plasa pe acestea pe cele două treimi inferioare și vom ignora cerul, izolându-l în treimea superioară, pentru că, în mod evident, nu prezintă interes.

Majoritatea imaginilor arată mai bine dacă orizontul este poziţionat deasupra sau dedesubtul mijlocului cadrului și nu direct în centrul imaginii. Excepţie de la această regulă este fotografierea unei reflexii. În acest caz, plasarea orizontului în centru poate fi o idee bună, deoarece creează elemente egale în părţile de sus şi de jos ale imaginii – scena de deasupra şi reflexia de dedesubt. Când fotografiaţi subiecte şi reflexiile lor, este în regulă dacă încălcaţi această regulă.

Mulți producători de aparate de fotografiat au inclus în meniul acestora opțiunea de a vedea această grilă în timp real, pe display-ul aparatului. De asemenea, majoritatea telefoanelor mobile au și ele această opțiune, tocmai pentru a ușura munca celui care fotografiază și pentru a-i oferi posibilitatea să se obișnuiască mai ușor cu încadrarea elementelor, aplicând regula treimilor.

În concluzie, aplicarea regulii treimilor este considerată ca fiind un procedeu care, o dată respectat, ajută la realizarea unor fotografii cu un aspect profesionist. Se poate aplica prin aliniera subiectului sau elementelor din imagine cu liniile imaginare de ghidare, sau plasând orizontul pe linia orizontală de sus sau de jos în loc de linia orizontală centrală, sau permițând caracteristicilor liniare să treacă dint-un careu în altul. Mulți fotografi recomandă tratarea oricărei reguli de compoziție doar ca pe un simplu reper, de vreme ce se poate ajunge la mulțumire și prin ignorarea uneia sau mai multor asemenea „reguli”.

Articolul de faţă face parte din cursul de artă fotografică realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

FOTOGRAFIE | Ep. 1 Introducere în arta fotografică

INTRODUCERE ÎN ARTA FOTOGRAFICĂ
Să surprinzi și să imortalizezi viața, prin obiectivul aparatului foto, așa cum se întâmplă ea în jurul tău este, probabil, unul dintre cele mai frumoase lucruri. La început este o pasiune care, ulterior, se poate transforma cu ușurință într-un mod de viață. Vei putea să arăți tuturor lumea, văzută prin ochii tăi. Vei putea spune povești în care te regăsești și tu, dar și ceilalți care îți privesc fotografiile.

Pasiunea pentru fotografie nu este altceva decât viziunea fiecăruia de a vedea lucruri, oameni și întâmplări, în maniera proprie. Este o reflexie a propriei personalități și un mod de a transmite și altora sentimente, gânduri, clipe, stări, fapte.

Ne face plăcere să privim fotografii din copilărie sau albume mai vechi. Ne oferă informații asupra unor evenimente trecute pe care nu vom putea să le mai revedem, pe viu, niciodată. Fotografiile se constituie într-o materializare a memoriei noastre. Fotografia este arta de a comunica ceva care ne-a impresionat, care ne-a stârnit curiozitatea. Este pasiunea de a comunica altor persoane emoțiile stârnite de ceva. Este un mijloc de a păstra amintiri. Este o modalitate de a imortaliza aspecte inedite sau amuzante din cotidian.

Există o multitudine de căi de abordare a fotografiei, cu opțiuni variate în ceea ce privește stilurile, genurile și tehnicile abordate: de la instantaneul cotidian la fotografia dintr-un reportaj autonom, la colajul regizat, de la fotografia publicitară la fotografia conceptuală.

Interpretarea oricărei imagini fotografice depinde atât de intenția celui care o privește, cât și de intenția celui care o realizează. Fotografia este un puternic mijloc de expresie. Bine folosită, ea devine o mare forță de binefacere. Greșit folosită, poate stârni incendii periculoase.

Pentru a putea folosi, cu inteligență, întregul potențial al fotografiei, trebuie să te familiarizezi mai întâi cu trăsăturile caracteristice de bază ale acestui mijloc de expresie:
AUTENTICITATEA reprezintă o calitate unică a fotografiei, în comparație cu celelalte forme de reprezentare vizuală. Aparatul foto este martorul ocular la fotografierea unui subiect sau a unui eveniment. O singură fotografie dintr-un război ar putea fi mai convingătoare decât pagini întregi scrise despre evenimentul respectiv.
PUTEREA DE ȘOC este o însușire a imaginii care îl forțează pe privitorul unei publicații să observe, în mod conștient, o fotografie. În invazia de imagini care ne asaltează zilnic, o fotografie total neobișnuită atrage imediat privirea. Puterea de șoc este una dintre calitățile esențiale ale unei fotografii bune. Însă nu este suficientă. Pentru a obține efectul dorit, o fotografie trebuie să mai aibă încă două însușiri esențiale: putere emoțională și conținut.
PUTEREA EMOȚIONALĂ este o noțiune care se definește mai greu, în cuvinte. Dacă o fotografie cu putere de șoc este observată, cu ușurință, de aproape toți privitorii, emoția pe care o emană o imagine va trece neobservată de cei mai lipsiți de sensibilitate. Interesul față de subiect este o condiție esențială pentru a crea fotografii spectaculoase. Dacă fotograful nu simte nimic față de subiectul său, el nu va reuși să obțină o fotografie care să transmită emoție. Puterea emoțională poate exista independent de tehnică.
CONȚINUTUL este o calitate care poate fi încorporată într-o fotografie într-o varietate aproape nelimitată. O fotografie care are conținut reprezintă, poate, cel mai puternic instrument pentru a trezi reacția publică. O fotografie devine cu atât mai interesantă și mai plăcută, cu cât conținutul ei este mai omogen. Fotografiile cu subiecte interesante, prezentate cu fantezie, pot stimula o conștiință mai dezvoltată. Numărul subiectelor care așteaptă să fie fotografiate este infinit.

Dacă îți dorești să îți transformi pasiunea, visul și talentul pentru fotografie într-un stil de viață, un curs de fotografie este primul pas pe care îl poți face în această direcție. Te va ajuta să transformi un vis într-o realitate care îți va aduce beneficii atât în plan emoțional, cât și în plan material. Un curs de fotografie nu ține cont de vârstă sau de experiență. Ține doar de pasiune și de dorința de a învăța lucruri noi. Privind admirativ o fotografie, cu siguranță te-ai întrebat dacă și tu, la rândul tău, ai putea realiza o astfel de fotografie. Răspunsul este DA! Tot ce contează este să ai în tine pasiunea, perseverența, dorința de a învăța lucruri noi, de a cunoaște și stăpâni toate secretele acestei meserii. A fi fotograf presupune, în primul rând, emoție. Emoția ta, dar și a celorlalți. Orice fotografie trebuie să transmită o emoție, o trăire, o energie, indiferent că vorbim de oameni, de obiecte sau peisaje. Toate aceste aspecte ar putea constitui, de fapt, definiția fotografiei perfecte. Tot ce ai de făcut este să acorzi atenție detaliilor, să oprești timpul în loc și să imortalizezi momentul.

Este foarte adevărat că oricine poate face fotografii, însă nu orice se poate numi fotograf. Dincolo de fler, dorință și pasiune pentru arta fotografică, este necesară și depinderea unor anumite tehnici, care îți vor fi de folos în transmiterea emoției pe care o simți când imortalizezi o frântură de viață. La început, multitudinea informațiilor tehnice ar putea să te descurajeze. Totuși, nu lăsa asta să te oprească din drumul ales. Fiecare a început de undeva, la un moment dat. Nu uita că totul se învață. Pasiunea, creativitatea și imaginația nu fac altceva decât să completeze tabloul perfect, în care fotografia poate fi ridicată la rang de artă.

Articolul de faţă face parte din cursul de artă fotografică realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

JURNALISM | Ep. 7 – Interviul

INTERVIUL

Înainte de toate, putem spune că interviul este o conversație cu demers investigativ. Cel mai important aspect pe care un jurnalist trebuie să îl înțeleagă este că nu orice discuție cu o personalitate a vieții publice este un interviu. Interviul este o conversație, de obicei între două persoane, pentru a obține o informație în beneficiul unei audiențe nevăzute. Interviul este un schimb informațional ce poate da naștere unui nivel de înțelegere la care, singură, niciuna dintre părți nu ar avea acces.

Ce alegem mai întâi: tema interviului sau persoana?
Pentru a răspunde la această întrebare, trebuie să încercăm să lămurim care sunt criteriile ce ne ajută să hotărâm cărei persoane sau personalități să i se ia un interviu într-un anume moment sau în altul. De regulă, publicațiile care cultivă acest gen jurnalistic au grijă ca interviurile ce apar în paginile lor să fie în legătură cu interesul cel mai accentuat al opiniei publice față de un anume aspect al actualității. Asta înseamnă că tema interviului precede alegerea persoanei.

Cum alegem un anumit interlocutor într-un anumit moment?
În afara oportunităților spațio – temporale, orice persoană care are vreo legătură cu un eveniment – știre este susceptibilă de a fi intervievată. Oamenii devin subiect de știre și de interviu din unul sau mai multe motive: dețin funcții importante, au realizat ceva important, sunt acuzați de fărădelegi grave, cunosc ceva sau pe cineva important, sunt martori ai unui eveniment important, sunt persoane cărora li s-a întâmplat ceva important.

În ce scop luăm interviul?
Fie că intervievați o persoană publică sau una privată, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să hotărâți scopul interviului. Care este ținta?
– să adunați fapte
– să strângeți anecdote
– să caracterizați o situație
– să confirmați ceea ce știți
– să demonstrați că ați fost acolo

Cum identificăm persoana cea mai potrivită?
După ce știți de ce vreți să intervievați pe cineva la modul general, pasul următor constă în a alege persoana respectivă, dintre cei ce pot oferi informații utile. Oamenii sunt selectați ca interlocutori pentru unul sau mai multe motive: accesibilitate, încredere, responsabilitate sau posibilitatea de a-i cita.

Cum obținem interviul în condiții dificile?
Una dintre tacticile cele mai frecvent utilizate este să solicitați unei persoane publice un interviu – portret și să ajungeți la aspectele care vă interesează pe principiul pașilor mărunți. Destui ziariști însă consideră că această strategie are detsule riscuri, în afara faptului că nu respectă elementare norme deontologice.

O a doua strategie, în cazul unor persoane contestate sau care sunt bănuite de anumite neregului, este ca mesajul dumneavoastră si fie foarte explicit: ”Aveți ocazia – e bine să transmiteți ca, prin acest interviu, să eliminați o dată pentru totdeauna toate ambiguitățile că vă privesc!” În acest fel veți fi perceput ca un aliat și nu ca un inamic.

De ce este importantă documentarea?
A fi documentat este o condiție necesară (dar nu suficientă) pentru a lua un interviu, pentru a vă afla față în față cu un interlocutor avizat. Documentarea este unul dintre motivele pentru care interviul va fi acceptat. Prin documentare se înțelege o abordare obiectivă sau factuală (date, cifre, nume, rapoarte cu privire la temă) și o abordare ”personalizată” (mărturii ale celor apropiați cu privire la pasiunile, ticurile, reacțiile, micile secrete ale unei personalități).

Pregătirea întrebărilor
Există multe feluri de a începe un interviu, dar nu există o rețetă sigură. Un interviu poate începe intrând direct în temă sau cu o întrebare de încălzire. Oricum ar fi, vă adaptați direct la context, la situație și mai ales la tipul psihosomatic al interlocutorului.

Alegerea structurii interviului
Înainte de alegerea întrebărilor, trebuie mai întâi să vă decideți care va fi structura interviului, în așa fel încât să vă atingeți scopul. Cercetătorii din domeniului comunicării clasifică interviurile în cinci categorii: tip pâlnie, tip pâlnie inversată, tip tunel, cu ordine mascată, cu formă liberă. Interviurile bune combină mai multe tipuri de abordare.

Ce întrebări nu trebuie puse?
Întrebări care dovedesc absența ori carențe ale documentării.
Întrebări vagi, generale.
Mai multe întrebări într-o singură formulare.
Întrebări lungi.
Întrebări care explicitează, se justifică.
Întrebări la care se poate răspunde cu DA sau NU, deși dumneavoastră nu doriți acest lucru.
Întrebpri ipotetice.
Întrebări cu răspuns conținut.

Cum redactăm interviul?
Prin redactarea sau editarea interviului se înțelege procesul prin care discuția înregistrată este adecvată publicării, în funcție de mai multe criterii: caracteristicile canalului mediatic, politica și strategia redacției, oportunitatea, spațiul tipografic, gradul de interes, adecvarea stilistică.
Primul pas este selecția și redactarea informației.
Titrarea înseamnă stabilirea titlului, a subtitlului și, în unele cazuri, a supratitlului. De regulă, titlul constă din citarea afirmației celei mai importante sau șocante a interlocutorului. Atunci când nu găsiți ceva potrivit de citat, puteți formula un titlu rezumativ care poate fi, la rândul său, incitativ sau neutru, în funcție de situație.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

JURNALISM | Ep. 6 – Reportajul

REPORTAJUL

Dicționarul Explicativ al Limbii Române propune pentru termenul de ”reportaj” următoarea definiție: ”specie publicistică, apelând adesea la modalități literare de expresie, care informează asupra unor situații, evenimente de interes general sau ocazional, realități geografice, economice, culese de obicei la fața locului.”

Reportajul este rezultatul investigării directe, la fața locului. Reportajul informează asupra unor fapte (situații, evenimente de interes general sau ocazional, realități geografice sau economice) de actualitate. Calitatea jurnalistică a reportajului este că informează un public larg despre fapte de actualitate ca urmare a prezenței reporterului la fața locului.

Ceea ce deosebește fundamental reportajul de alte genuri publicistice este calitatea informației aflate la baza redactării sale. Nu orice informație validă a fi publicată în presă poate să constituie subiectul unui reportaj. Nu pot reprezenta informații care să constituie nucleul unui reportaj decât faptele ce se petrec sub ochii ziaristului. Doar dacă evenimentele fac posibilă colectarea informațiilor brute, concomitent cu producerea lor, și în cazul în care contextul permite prezența jurnalistului la locul și în momentul desfășurării evenimentelor, putem vorbi de realizarea unui reportaj. În raport cu evenimentul, jurnalistul se poate afla în două ipostaze: de martor sau de participant. Indiferent de poziția sa față de faptele relatate, demersul jurnalistic de colectare a informațiilor nva exploata două procedee fundamentale: observarea și intervievarea celor implicați sau a martorilor. Nu poate exista reportaj în absența detaliilor obținute prin observare, la locul și în momentul desfășurării evenimentelor. Dacă activitatea de observare este bine dirijată și eficient exploatată, ea poate suplini informațiile obținute prin intervievare. Este cert însă că valoarea informațiilor este mai mare atunci când acestea se obțin prin conjugarea celor două procedee amintite: observarea și intervievarea.

În concluzie, reportajul prezintă fapte ce se petrec sub ochii jurnalistului, care poate fi martor (observare neparticipativă/ neutră) și/ sau participant la eveniment (observare participativă). După stabilirea informației și a calității jurnalistului, vor fi evaluate însușirile informației (proximitate temporală și spațială, conflictul, consecințele, interesul uman, ineditul). Apoi vor fi selectate însușirile informației specifice evenimentului (captarea interesului uman, conflictele, consecințele). După ce aceste aspecte sunt clarificate, vor fi ierarhizate calitățile stabilite la punctul anterior. În funcție de toate aceste caracteristici, se va stabili unghiul de abordare și strategia de colectare a informației.

Alegerea clară și aplicarea consecventă a unui unghi de abordare ușurează construcția propriu – zisă a textului și lecturarea acestuia. De obicei, unghiul de abordare poate fi identificat în paragraful inițial sau în secvențele: șapou – paragraf inițial sau titlu – șapou – paragraf inițial. Nu întotdeauna unghiul de abordare este explicit prezentat în secvențele inițiale ale reportajului. Structura complexă a reportajului oferă jurnalistului mai multă libertate în ierarhizarea informațiilor. De aceea, el ”amână” uneori prezentarea informațiilor necesare conturării unghiului de abordare, lăsând în seama cititorilor descoperirea perspectivei din care au fost prezentate faptele, după lectura integrală a textului.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

JURNALISM | Ep. 5 – Mijloacele de documentare și textul jurnalistic

MIJLOACELE DE DOCUMENTARE

Colectarea informațiilor se face prin intervievare și prin observare, prin consultarea documentelor oficiale, a jurnalelor private, a ghidurilor de tot felul, statiticilor, arhivelor și bazelor de date.

Observația – după majoritatea lucrărilor de specialitate, prima și cea mai la îndemână metodă de documentare a reporterului este observația. Ea te poate ține într-o stare de alertă permanentă. Uneori, pentru a observa, e bine să știi să asculți. Cu ochii mereu la pândă, un reporter va observa cu ușurință un amănunt care scoate în evidență chiar trăsătura principală a unui fapt, a unui personaj.

Reconstituirea – munca reporterului este una de rutină, ceea ce presupune căutarea metodică a știrilor. Ideal ar fi ca reporterul să se afle atunci când trebuie, acolo unde trebuie. De regulă, însă, se află în situația de a reconstitui evenimentul pe care tocmai l-a ratat și de a scrie povestea unei povestiri. Adică să se bazeze pe relatările martorilor. Se spune că singura întrebare stupidă e aceea pe care nu o puneți.

Rețeaua de surse – în același scop, reporterul trebuie să își construiască o rețea cât mai întinsă de surse. Aceste surse trebuie să fie avizate.

Metode neconvenționale de colectare a informațiilor – e bine ca reporterul să se ferească de metode neconvenționale, cum ar fi reportofoane ascunse, denaturări, minciuni, insistențe exagerate, mituirea pentru obținerea lor. Însă concurența este acerbă și, uneori, reporterii se văd nevoiți să apeleze și la astfel de metode. Oricum ar fi, găsirea sursei celei mai potrivite la momentul necesar rămâne partea cea mai vulnerabilă a muncii reporterului.

Intervievarea – identificarea surselor potrivite la momentul potrivit este o condiție necesară, dar nu și suficientă pentru succesul reporterului. Acesta trebuie să știe și cum să le facă să vorbească. Răspunsurile cele mai bune le primesc reporterii care știu să pună cele mai bune întrebări.

Predocumentarea – interviul nu este decât finalul procesului de documentare, care începe cu identificarea surselor și continuă cu punerea la cale a unui scenariu de chestionare a acestora. Momentul se numește preinterviu sau predocumentare.

Verificarea informațiilor – reporterii nu trebuie să uite de un element esențial al documentării, și anume verificarea acurateței informațiilor pe care le dețin. Trebuie să se asigure că informațiile nu sunt false sau incomplete. Pentru a realiza acest lucru și pentru a nu exista, ulterior difuzării materialului, reacții negative din partea celor vizați, jurnaliștii nu trebuie să neglijeze niciodată încrucișarea surselor.

Încrucișarea surselor – presupune găsirea a cel puțin două surse de la care jurnalistul culege informații în legătură cu un anume eveniment. Această regulă este valabilă mai ales în cazul unor fapte și evenimente de a căror desfășurare și implicații nu sunteți sigurisau în legătură cu care există păreri și relatări contradictorii.

TEXTUL JURNALISTIC

Textul jurnalistic este un mijloc de transmitere a informației în condiții specifice.

Informația este întotdeauna legată de un fapt (eveniment) de actualitate din realitatea înconjurătoare. Acestea conferă textului jurnalistic caracterul de text narativ – referențial.

Natura comunicării și profilul destinatarului (conceptul de ”public țintă”) generează o construcție specifică a textului jurnalistic: structura informației în cascadă, ceea ce înseamnă prezentarea informațiilor în ordinea descrescătoare a importanței lor, utilizând schema: titlu – paragraf inițial – prezentarea faptelor – consecințele – contextul – reacția verbală a celor implicați.

Nevoia de a stabili și menține contactul cu destinatarul impune jurnalistului o evaluare a informațiilor și selecția materialului lingvistic utilizat. Folosirea cuvintelor neutre, uzuale, evitarea cuvintelor lungi, selectarea a 2 – 3 cuvinte bine alese care exercită asupra cititorului un efect de atracție, evitarea frazelor lungi, sunt doar câteva din constrângerile lingvistice cărora se supune în mod obișnuit jurnalistul profesionist.

Destinatarul mesajului mediatic este definit ca public. Structurarea mesajului mediatic în funcție de publicul vizat este un element fundamental al profesionalismului în jurnalism.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

JURNALISM | Ep. 4 – Sursele

SURSELE

Nimeni nu se așteaptă ca reporterii să știe totul despre subiectele pe care le abordează. Ceea ce se așteaptă însă de la ei este să știe cum să obțină cât mai multe informații despre acele subiecte. Iar informațiile nu se pot obține decât prin consultarea surselor. Un reporter este cu atât mai bine pregătit și își face cu atât mai bine meseria cu cât stăpânește mai multe surse, deci mai multe modalități de a obține informații. Cu ajutorul surselor, reporterii obțin date și le verifică veridicitatea. Un reporter care știe să valorifice sursele are toate șansele să evite momentele de criză de subiecte.

Sursele sunt de mai multe feluri:
– interne și externe
– directe și indirecte
– fizice și umane
– de birou și de teren

Iată câteva surse la care jurnaliștii apelează în mod frecvent:
– conferințele de presă
– briefing-urile
– rapoartele
– comunicatele de presă
– brosuri, pliante, newsletters, publicații de promovare
– politicieni și partide politice
– univeristăți și institute de cercetare
– alți ziariști
– alte publicații, posturi de radio, de televiziune, agenții de presă
– oameni obișnuiți
– ministerele și alte instituții oficiale, sindicatele, poliția, po,pierii, salvarea, spitalele de urgență, organizațiile neguvernamentale

Adeseori, reporterii constată că stabilitatea unei comunicări eficiente cu sursele cu care vin în contact nu este un lucru chiar atât de ușor. Mulți oameni se simt intimidați de reporterul care le pune întrebări, iar reporterii experimentați trebuie să găsească modalitățile de a-i face pe oamenii cu care stau de vorbă să se simtă în largul lor. O condiție esențială pentru un profesionist este legitimarea. Unii jurnaliști sunt tentați de faptul că oamenii au tendința să se exprime, de regulă, mai bine față de un om obișnuit și omit să precizeze că sunt reporteri. Regulile meseriei cer însă reporterului să își decline identitatea, chiar dacă există riscul ca interlocutorii să se piardă din cauza emoției sau să refuze dialogul.

O altă condiție esențială este de a manifesta suspiciune față de toate sursele. Un reporter bun își pune, întotdeauna, o serie de întrebări: care sunt motivele sursei de a oferi anumite informații? Are, oare, vreun potențial avantaj de pe urma publicării informațiilor pe care le oferă? Există, oare, o altă față a problemei? Este persoana care oferă informații într-o poziție care să îi permită să cunoască, într-adevăr, amănuntele pe care pretinde că le știe? Adesea, oamenii oferă informații cu un anumit motiv. Asta nu înseamnă, neapărat, că informațiile respective nu trebuie să apară, însă reporterul trebuie să aibă grijă ca ele să fie corecte. Ori de câte ori este posibil, reporterii trebuie să încerce să obțină documente care să ateste veridicitatea informațiilor, iar dacă există dubii asupra datelor oferite de o sursă, informațiile trebuie verificate printr-una sau mai multe surse adiționale.

În cazul în care o anumită sursă formulează acuzații sau insulte la adresa unei terțe persoane sau instituții, reporterul are datoria de a obține reacția părții acuzate în lipsă. Altfel, materialul de presă este incomplet, iar cititorii sunt informați parțial sau chiar dezinformați. Reporterul trebuie să obțină reacțiile și opiniile tuturor părților implicate într-un conflict.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

JURNALISM | Ep. 3 – Reporterul și rolul său în procesul jurnalistic

REPORTERUL ȘI ROLUL SĂU ÎN PROCESUL JURNALISTIC

Conform Dicționarului Explicativ al Limbii Române, reporterul este ”un ziarist însărcinat să culeagă și să transmită de pe teren știri și informații”. Principala sarcină a reporterului este culegera informațiilor, nu redactarea lor. Activitatea reporterului presupune o muncă ”pe teren”. Reporterul este însărcinat să ia contact cu realitățile vieții cotidiene, să le înregistreze cu acuratețe și să le redea cu obiectivitate. Activitatea reporterilor este, astfel, vitală pentru instituțiile de presă.

Unii cred că nu este nevoie de mult talent sau multă pregătire de specialitate pentru a fi reporter. Oricine are ochi, mâini, picioare, carnețel, pix și, eventual, un reportofon poate fi un bun reporter. Cu toate acestea, un bun reporter are nevoie de mult mai mult: o serie de însușiri sau competențe care să îi permită să treacă peste greutățile acestei meserii și să întregistreze, întotdeauna, ceea ce este mai important, mai relevant și mai interesant, fără să facă rabat la obiectivitate.

Care sunt, așadar, însușirile de care trebuie să dea dovadă un ziarist pentru a fi un bun reporter?

Simțul știrii (flerul) – un bun reporter are o doză din ceea ce oamenii de presă numesc ”fler” sau ”instinct gazetăresc”, care îi permite să ”miroasă” un subiect atrăgător și să discearnă ce este relevant și ce este amănunt nesemnificativ. De multe ori, însă, acest simț nu este înnăscut, ci se dobândește în timp, lucrând efectiv pe teren.

Simțul urgenței – informația este un produs perisabil, iar știrile sunt cu atât mai valoroase, cu cât evenimentele sau faptele despre care se relatează sunt mai recente. Un bun reporter trebuie să știe că rapiditatea sa în culegerea și transmiterea informației depinde atât de succesul personal și al redacției, cât și de informarea promptă a publicului.

Capacitatea de a respecta termenele de predare a materialelor – una dintre caractericticile meseriei de reporter este munca sub presiunea timpului. Fie că lucrează într-un cotidian, într-un post de radio sau de televiziune, sau într-o agenție de presă, reporterul este mereu presat de închiderea ediției. Adeseori, reporterul are la dispoziție doar câteva minute pentru a sintetiza informația și a redacta o știre.

Capacitatea de încadrare în spațiul disponibil – în funcție de sistemul de organizare al fiecărei redacții în parte, reporterii au la dispoziție un anumit spațiu tipografic sau timp de emisie pentru un anumit material. După culegerea informațiilor, ziaristul trebuie să fie capabil să se încadreze în dimensiunea hotărâtă pentru articol. Regula de bază este ”maximum de informație în minimum de cuvinte”.

Bunul simț – este de cele mai multe ori suficient atunci când este vorba despre selectarea detaliilor cele mai semnificative ale unui eveniment, sau despre selectarea detaliilor celor mai semnificative ale unui eveniment.

Obsesia preciziei și acurateței – unul dintre lucrurile pe carte un reporter trebuie să le facă neapărat este observarea și notarea atentă a tuturor elementelor care dau contextul unui anume eveniment.

Toleranța – adeseori jurnaliștii tind să simplifice lucrurile, să pună ordine în desfășurarea evenimentelor. E mai ușor să prezinți lucrurile în tonuri de alb și negru, însă nu trebuie să uiți că, în fapt, realitatea este de multe ori colorată în tonuri și nunațe mult mai complexe.

Capacitatea de a schimba registrele – un bun reporter reușește, de obicei, să nu intre în discordanță cu interlocutorii. Aceasta presupune alegerea unui limbaj diferențiat, în funcție de interlocutor și de loc.

Disponibilitatea și abilitatea de a asculta – a fi reporter înseamnă a asculta; a fi reporter nu înseamnă, în niciun caz, a vorbi. A asculta nu înseamnă însă numai capacitatea de a recepționa cu toleranță și înțelegere vorbele interlocutorilor, ci și abilitatea de a reuși să smulgi informații de la cei ce încearcă să te intimideze, să ocolească răspunsurile, sau altfel spus să te împiedice în a afla adevărul.

Curiozitatea – mulți plasează această calitate în fruntea listei însușirilor jurnaliștilor. Un reporter este, prin definiție, un curios, iar curiozitatea și-o manifestă în numele datoriei de a informa publicul. Dorința și abilitatea de a scormoni realitatea în căutarea adevărului sunt calități esențiale pentru un jurnalist.

Perseverența – este o calitate necesară reușitei în viață în orice meserie. În jurnalism, însă, perseverența este o condiție esențială. Unii jurnaliști greșesc, adesea, că nu se preocupă de așa numitele follolw-up-uri: ei nu urmăresc cursul evenimentelor ce decurg din faptul relatat. Perseverența în urmărirea firului unui subiect sau al altuia reprezintă unul dintre secretele reporterilor de succes.

Fapte, nu presupuneri – o tentație căreia îi cad pradă, uneori, jurnaliștii este de a se lansa rapid în presupuneri, pornind de la anumite fapte, fără a verifica, în prealabil, dacă ceea ce oferă informație cititorilor este sau nu adevărat.

Ce merită a fi publicat și ce nu? Ce este știre și ce nu este? Aceste întrebări stau la baza procesului cotidian de producție jurnalistică. Zi de zi jurnaliștii sunt puși în situația de a estima valoarea de informație a faptelor, evenimentelor și întâmplărilor. Știrile nu sunt sinonime cu evenimentele, ci relatarea acestora pentru cei ce nu au fost de față. Pentru a determina ce merită și ce nu merită a fi publicat, jurnaliștii iau în calcul o serie de criterii. Existența unuia sau a mai multora dintre aceste elemente este un indicator al valorii de informație pentru un anume subiect:

Proximitatea temporală – o informație este cu atât mai valoroasă cu cât este mai recentă.

Proximitatea spațială – fiecare instituție de informare în masă are un public țintă, mai larg sau mai restrâns. Este firesc să presupunem că locuitorii unui oraș vor fi mai interesați de știri care relatează evenimente petrecute în orașul lor, decât știri despre evenimente petrecute în celălalt capăt al lumii.

Raritatea și unicitatea – cu cât un anume fapt sau eveniment este mai neobișnuit, cu atât valoarea de informație a unei știri despre respectivul fapt sau eveniment este mai mare. Principiul rarității și unicității explică și interesul mare acordat faptului divers.

Personalități – implicarea, într-un anume eveniment, a unei personalități cunoscute publicului larg, este de natură să dea informației o valoare mai mare.

Impact și consecințe – un fapt sau eveniment are valoare de informație atunci când afectează sau interesează, într-o oarecare măsură, publicul. Implicit, valoarea de informație este cu atât mai mare cu cât evenimentul sau faptul respectiv afectează/ interesează mai multe persoane.

Conflictul și competiția – confruntările de idei, conflictele armate, competițiile sportive, concursurile de tot felul și, în general, toate subiectele în care două sau mai multe persoane sau instutuții se situează pe poziții opuse sau adverse au valoare de informație.

Interesul uman – suferințele și bucuriile, încercările, necazurile și reușitele semenilor îi interesează pe mulți, chiar dacă evenimentele și faptele relatate nu sunt, neapărat, subiecte cu impact major. Oamenii tind să se identifice cu semenii lor și arată interes față de evenimentele deosebite din viața altor oameni obișnuiți.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

TRENDING RIGHT NOW