SCOPUL
Este foarte important să ai un scop puternic, clar și bine definit, pe care să îl urmărești pe toată perioada de pregătire a discursului și, bineînțeles, în timpul livrării discursului. Cel mai important este să crezi în scopul tău, acesta trebuie să fie real și realizabil, să atragă atenția și, în primul rând, să te motiveze pe tine însuți. Trebuie să fie un scop lăuntric, în care tu crezi cu adevărat, pentru că doar așa vei reuși să transmiți emoție și sentimente.

Dacă îndeplinești acest prim pas, va fi foarte ușor să atragi audiența de partea ta. Le vei aprinde și lor imaginația și vor reuși să gândească în imagini. Astfel, publicul se va conecta cu tine și va reuși să rămână conectat pe toată perioada discursului. Pentru că transmiți din toată ființa ta și pentru că doar scopul este acela care te încarcă de energie, de viață, de conținut emoțional, iar toate acestea vor fi molipsitoare și pentru ceilalți, oamenii vor intra în rezonanță cu tine.

Există oameni care stăpânesc foarte bine tehnica vorbitului în public, dar nu reușesc să transmită nicio emoție; vorbesc mecanic, rece, aduc publicului doar informație peste informație, conexiunea fiind inexistentă. Un discurs ținut pe un ton neutru, neînsuflețit, nu va capta atenția publicului. Va fi monoton și le va oferi posibilitatea celor care te ascultă să își lase mintea să zburde aiurea, fără a mai fi atenți la tine și la conținutul discursului tău.

Alții tremură de frica vorbitului în public fiindcă sunt de părere că nu știu cum să țină un discurs. Însă, când încep să vorbească despre un subiect drag lor, despre ceva ce cunosc foarte bine, brusc orice frică dispare și reușesc să se conecteze la public. Devin naturali, firești, iar cuvintele sunt cele potrivite. Gesturile sunt firești, mișcarea corpului este una naturală, iar inflexiunile vocii sunt reale. Publicul nu mai este în sală, ci este în povestea celui care vorbește.

Sunt sigură că ți s-a întîmplat și ție să vorbești cu înflăcărare despre ceva. Acele momente din viața ta sunt foarte prețioase. Adu-ți aminte de ele, supune-le atenției tale conștiente și, dacă vei face o analiză obiectivă, vei ajunge la aceleași concluzii prezentate mai înainte.

Pentru a scăpa de eventualele frici și blocaje ce apar atunci când vorbești în public, își recomand ca în fixarea scopului să iei în calcul faptul că scopul trebuie să fie unul altruist, să fie îndreptat către public pentru a ajuta, pentru a fi de folos. Atunci, toată energia și emoția ta vor fi direcționate corect. Este mult mai important scopul pentru care vei fi acolo, în fața publicului. Scopul te va conduce, te va ajuta și te va ghida. Nu căuta perfecțiunea în scopul tău, pentru că aceasta nu există. Caută, mai bine, să îți atingi scopul, oricare ar fi el.

Scopul poate fi de a informa, de a convinge sau de a inspira.

Dacă ți-ai atins scopul, atunci discursul tău a fost perfect. Evită să ai scopuri false. Scopul tău trebuie să depășească nivelul unei simple dorințe. El trebuie transformat în mod conștient în nevoie, în necesitate.

Scopul poate să fie unul interior sau unul exterior. Scopul interior este atunci când vorbești despre ce vrei și cum vrei. Aici, totul este foarte simplu: pentru că deja ai trăit experiența a ceea ce vei povesti, iar conexiunea cu publicul se va face cu ușurință. Tot ce trebuie să faci este să dezvolți tehnica. În cazul scopului exterior, vorbim de majoritatea situațiilor când oamenii sunt nevoiți să vorbească în public. În această situație trebuie să faci un efort conștient pentru a trece de la exterior spre interior, să îți asumi scopul, să devină al tău. Chiar dacă la prima vedere pare greu să faci acest transfer, el se poate face cu ușurință, căutând să găsești avantajele personale pe care le ai dintr-un discurs reușit. Avantajele sunt multiple și le poți găsi cu ușurință dacă răspunzi sincer la următoarele întrebări: de ce sunt acolo? ce îmi doresc să se întâmple? ce avantaje am eu și cum îi pot ajuta pe ceilalți? O dată ce ai găsit avantajele personale care pot fi financiare, de recunoaștere sau de dezvoltare a încrederii în sine, rămâne doar să te pregătești temeinic.

Există și câteva exerciții pe care le poți face:
– observă oamenii în discuții libere, caută să vezi care este scopul lor și cum încearcă să și-l atingă;
– testează diferite scopuri în discuțiile cu prietenii și vezi care este modalitatea naturală de atingere a acestora;

SUBIECTUL
Pentru a trece de la frică la bucuria de a vorbi în public, întotdeauna trebuie să cunoști și să stăpânești subiectul pe care îl expui. Astfel, te vei poziționa corect în raport cu ascultătorii tăi. Poziționarea trebuie să fie de cunoscător, dacă nu de expert. Indiferent dacă subiectul pe care îl vei aborda îți aparține sau este unul impus, este necesar să demarezi o acțiune internă de cercetare. Colectează informații din surse avizate, selectează-le și organizează-le în funcție de publicul tău, dar și de scop. Este mult mai important cum spui, față de ce spui. Studiază despre subiectul tău, asimilează informațiile, caută să le înțelegi și, în scurt timp, vor deveni ale tale și vei putea vorbi liber despre ele, ca un expert. Nu învăța mecanic și adaptează-ți limbajul în funcție de publicul tău. Este important să ții cont de faptul că fiecare persoană căreia i te adresezi are propria capacitate de înțelegere, în funcție de personalitate sau caracter.

Trebuie să mai ai în vedere următoarele aspecte: prea multe date tehnice pot plictisi auditoriul, prea multe glume denotă neseriozitate, prea multe ocolișuri denotă că ești nepregătit, iar dacă ești prea direct, riști să fii neprietenos. Ca să fii ascultat, trebuie să creezi și să păstrezi conexiunea emoțională, să găsești echilibrul în tot și în toate. Este dovedit științific că oamenii rețin puțin. În discursul tău caută să faci analogii, să spui povești, să dai exemple și să conectezi subiectul tău cu subconștientul publicului. Fii diplomat și uman. Alternează informațiile serioase și tehnice cu analogii și exemple care vin să susțină punctele tale de vedere. Aportul tău personal va oferi autenticitate și unicitate felului în care ai abordat subiectul. Vei avea un impact de lungă durată în fața publicului.

Îți recomand următoarele exerciții:
– alege un obiect care îți este drag și demarează o cercetare amănunțită asupra lui, creând o linie tempotală trecut – prezent – viitor și caută să răspunzi la următoarele întrebări: cum a apărut? de ce a apărut? cui îi este de folos? ce caracteristici are? ce povești pot fi asociate? care este viitorul lui?
– povestește unui prieten despre acest obiect și observă ce anume îi trezește cel mai mult interesul;
– folosește doar două propoziții pentru a descrie cât mai eficient acest obiect, vezi ce cuvinte sunt necesare.

Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here