CELE ȘASE ÎNTREBĂRI
Pentru a prezenta un concept în mod eficient, un jurnalist are nevoie să găsească răspunsuri celor șase întrebări cheie utilizate în jurnalism:
Cine?
Ce?
Când?
Unde?
Cum?
De ce?
Pentru un ziarist, acestea sunt întrebările de căpetenie. Toată meseria de jurnalist se bazează pe găsirea răspunsurilor la aceste șase întrebări. Orice ar scrie, un bun reporter este dator să ţină mereu cont de ele. Evident, aceleaşi întrebări îi vor veni în minte şi celui care receptează informația. Este limpede, de asemenea, că la ele trebuie găsite răspunsuri. Ordinea acestor întrebări se schimbă mereu, în funcţie de importanţa informaţiei, precum şi de scopul urmărit de autor.
Primul motiv pentru care oamenii te ascultă (după ce au aflat cine ești) este faptul că le-ai stârnit curiozitatea. De aceea, cel mai bun mod prin care poți începe comunicarea, nu este să spui la ce te vei referi, ci mai curând să precizezi de ce merită să fii ascultat.
Cu alte cuvinte, în loc să răspunzi la întrebarea „Ce?” (conținutul comunicării), răspunde mai întâi la intrebarea „De ce?” (motivația comunicării). Întrebarea următoare care așteaptă răspuns este „Cum?”. După ce ți-ai convins audiența că merită să te asculte, oamenii devin în mod firesc interesați de lucruri concrete. În relatările din presă poți descoperi destul de usor „firul poveștii” – ce s-a întâmplat, în ce ordine, ce urmează etc. În sfârșit, comunicarea se încheie cu răspunsurile la întrebările „Unde?” și „Când?” (Mai concret, „Unde și Când aș putea să folosesc eu informația pe care o ascult?”) Motivul este simplu: majoritatea adulților sunt motivați să rețină informații pe care le pot folosi în diverse contexte. Dacă sugerezi câteva arii de aplicare, îți vei motiva mai ușor interlocutorii să te asculte.
În concluzie, ori de câte ori te pregătești să „vinzi” o idee, asigură-te că „împachetezi” informația răspunzând la cele 6 întrebări în ordinea corectă. Astfel, motivezi audiența să te asculte cu atenție. După câteva repetări, devine simplu să faci acest lucru, iar ceilalți te vor asculta cu interes din primele minute.
Modelul este aplicabil atât pentru comunicarea cu un singur interlocutor (în vânzări, în lucrul cu colegii de birou), cât și pentru lucrul cu grupurile (prezentări cu public, training etc.). Ori de câte ori vrei să captezi atenția unei audiențe, este util să folosești în ordine, răspunsurile la cele șase întrebări din jurnalism.
Articolul de faţă face parte din cursul de public speaking realizat de către Youth 4 Future în parteneriat cu Direcţia Judeţeană pentru Sport și Tineret Buzău, în cadrul proiectului „Artico 2020 – Challenge for youth”. Cursul integral este disponibil aici.